Kiitollisuus nyt

NLP:n yksi perusoletus “Se kasvaa, mihin huomio kiinnittyy”, on viime päivinä konkretisoitunut. Saattaa olla, että uutisoinnin kohina on saanut sinut tuntemaan pelkoa tai vähintäänkin huolestumaan siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Tärkeintä tässä hetkessä onkin pysyä tyynenä, sillä siten rauhallisuus leviää kauttasi myös läheisiin ja työtovereihin.

Seuraavassa pieni harjoitus mielen tyynnyttämiseksi:

  • Hengitä syvään.
    Sisään hengittäessäsi vatsa nousee ja uloshengittäessäsi vatsa laskee. Jatka tätä sopivaksi katsomasi ajan verran. Kun keho rauhoittuu, niin mieli rauhoittuu ja olet enemmän läsnä itsellesi.
  • Tuo mieleesi asioita, joista juuri nyt voit olla kiitollinen.
  • Anna kiitollisuuden tuoda mieleesi mielikuvia, jotka ryhmittyvät johonkin sinulle sopivaan kohtaan mielleavaruudessasi.
  • Anna kiitollisuusmielikuvien tulla lähellesi ja tunne niiden vaikutus ja voima.
  • Jos kiitollisuudella olisi jokin väri, anna tuon värin täyttää sinut aivan kokonaan.
  • Mikäli kiitollisuudella olisi jokin ääni tai äänettömyys, mikä se olisi?
  • Havainnoi, minkälainen tunnekokemus on, kun kiitollisuus on sinussa tai ainakin lähellä sinua.
  • Hengitä muutaman kerran syvään ja vahvista kokemustasi kiitollisuudesta.


Kiitollisuuden kasvaessa pelot ja murheet osittain tai kokonaan hälvenevät. Olet tärkeä, ainutlaatuinen ja osa universumiin hyvää levittävää voimaa.

Elämänmittaisen tehtävän äärellä

Mielessämme on kaksi puolta, sielu ja ego. Sielua ohjaa rakkaus niin itseä kuin muita kohtaan. Se tietää, mitä sisimmässä haluamme ja mitä kohti edetä. Sielu ei takerru, vaan se ymmärtää…

Pelosta rakkauden vetovoimaan

Kun tunnet pelkoa, ahdistusta tai muuta negatiivista tunnetta, tuo tunne usein vain kasvaa...

Olen oikeassa vai olenko sittenkään?

NLP:n perustana on joukko taustaoletuksia, joiden ajatellaan olevan koko ajan totta. Yksi tällainen on, että maailma ja maailmankuva ovat eri asioita.