Kiitollisuus nyt

NLP:n yksi perusoletus “Se kasvaa, mihin huomio kiinnittyy”, on viime päivinä konkretisoitunut. Saattaa olla, että uutisoinnin kohina on saanut sinut tuntemaan pelkoa tai vähintäänkin huolestumaan siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Tärkeintä tässä hetkessä onkin pysyä tyynenä, sillä siten rauhallisuus leviää kauttasi myös läheisiin ja työtovereihin.

Seuraavassa pieni harjoitus mielen tyynnyttämiseksi:

  • Hengitä syvään.
    Sisään hengittäessäsi vatsa nousee ja uloshengittäessäsi vatsa laskee. Jatka tätä sopivaksi katsomasi ajan verran. Kun keho rauhoittuu, niin mieli rauhoittuu ja olet enemmän läsnä itsellesi.
  • Tuo mieleesi asioita, joista juuri nyt voit olla kiitollinen.
  • Anna kiitollisuuden tuoda mieleesi mielikuvia, jotka ryhmittyvät johonkin sinulle sopivaan kohtaan mielleavaruudessasi.
  • Anna kiitollisuusmielikuvien tulla lähellesi ja tunne niiden vaikutus ja voima.
  • Jos kiitollisuudella olisi jokin väri, anna tuon värin täyttää sinut aivan kokonaan.
  • Mikäli kiitollisuudella olisi jokin ääni tai äänettömyys, mikä se olisi?
  • Havainnoi, minkälainen tunnekokemus on, kun kiitollisuus on sinussa tai ainakin lähellä sinua.
  • Hengitä muutaman kerran syvään ja vahvista kokemustasi kiitollisuudesta.


Kiitollisuuden kasvaessa pelot ja murheet osittain tai kokonaan hälvenevät. Olet tärkeä, ainutlaatuinen ja osa universumiin hyvää levittävää voimaa.

Onnellinen tila

Viime päivinä olemme kiertäneet Vihdissä ja sen ympäristössä sijaitsevilla lähiruokatiloilla katsomassa, miltä niillä näyttää, kuulostaa ja tuntuu – ja toki tehneet ostoksia. Olen vaikuttunut eläinten hyvinvoinnista, tiloilta ostamamme ruoan erinomaisesta…

Sallitaan asioiden tapahtua

Suurimman osan elämästäni olen etukäteen murehtinut tulevaisuutta. Usein pelkoni ovat liittyneet terveyteen, rahaan, läheisiin, työhön ja muiden hyväksyntään. Pelko ruokkii pelkoa, sillä se kasvaa mihin huomio kiinnittyy.

Kuinka muuttaa pelko rakkaudeksi

Meitä kaikkia on joskus pelottanut tai pelottaa. Tunne ei ole miellyttävä ja koetamme päästä siitä nopeasti eroon. Jos koetamme työntää pelkoa pois, se tulee usein salakavalasti takaisin. Pelko on kiinnittyneenä…