Juuri nyt on hyvä hetki olla kiitollinen

Elämme erikoista aikaa. Aikaa, jonka merkitys on suurempi kuin osaamme tällä hetkellä hahmottaa.  Uskon, että tämänkin asian takana on hyvä tarkoitus, jonka merkitys selviää meille tuonnempana.

Merkitys  voi olla esimerkiksi se, että oppisimme olemaan entistä enemmän kiitollisia asioista, joita tähän asti olemme pitäneet itsestäänselvyyksinä.

Tärkeintä on ylläpitää mieli mahdollisimman tyynenä. Jos alamme pelätä, voi pelko saada aikaan suhteettoman suuret mittasuhteet. Tietoinen mielemme luo uhkakuvia, jotka mielikuvina täyttävät näkökenttämme. Sisäinen ja ulkoinen puheemme entisestään vahvistaa pelkoa. Ei siis mikään ihme, että olo saattaa olla turvaton ja ajoittain jopa paniikinomainen.

Yksi NLP:n perusoletus on, että se kasvaa, mihin huomio kiinnittyy. Kaiken huomion pitäisikin olla siinä, mihin suuntaamme ajatuksemme.

Yksinkertainen harjoitus mielen tyynnyttämiseen on seitsemän päivän ajan kirjoittaa paperille, mistä on kiitollinen.

Tee tämä harjoitus

  • aamulla herätessä
  • keskipäivällä
  • illalla ennen nukkumaanmenoa


Lue kirjoittamasi asiat ääneen joka päivä. Usein käy niin, että kiitollisuus lisääntyy päivä päivältä.

Kun kiinnitämme huomion asioihin, jotka ovat tällä hetkellä hyvin, alamme huomata niitä ympärillämme koko ajan lisää.  Systeemiteorian mukaisesti pelko hälvenee ja samanaikaisesti mieli tyyntyy ja rauhoittuu. Kun mieli rauhoittuu, myös keho rauhoittuu ja tulee tunne, että kaikki on hyvin juuri nyt.

Juuri nyt on hyvä hetki olla kiitollinen.

Tasapainottelua läpi elämän

NLP on 1970-luvulta lähtien kehittynyt koko ajan ja kehittyy edelleen maailmassa tapahtuvien muutossyklien mukaisesti. Tämä on yksi syy siihen, miksi innostun siitä edelleen jokaikinen päivä.

Niukkuudesta kukoistukseen

Mielemme vaeltelee helposti niissä asioissa, jotka koemme elämässämme olevan huonosti. Jos rahaa on vähän, mietimme kuinka saisimme sitä lisää. Jos emme ole tyytyväisiä kumppaniimme, saatamme jatkuvasti pohtia mitä tekisimme huonolle…

Kuinka saavutat zen-tilan työpäivän aikana

Thich Nhat Hanh on koonnut 15 askeleen ohjelman, jolla voi lisätä mielenrauhaa. Ohjelma on tarkoitettu erityisesti otettavaksi käyttöön työpäivinä. Halutessasi voit kokeilla kaikkia askeleita tai valita niistä muutaman itsellesi käyttökelpoisimman