Kuinka saavutat zen-tilan työpäivän aikana

Vietnamista kotoisin oleva buddhalainen munkki, rauhanaktivisti ja kirjailija Thich Nhat Hanh on perustanut Ranskaan kolme luostaria (Plumvillage). https://plumvillage.org/about/thich-nhat-hanh/ Niissä on usean vuosikymmenen ajan opetettu länsimaalaisille buddhalaista filosofiaa, meditaatiota ja läsnäoloa.

Thich Nhat Hanh on koonnut 15 askeleen ohjelman, jolla voi lisätä mielenrauhaa. Ohjelma on tarkoitettu erityisesti otettavaksi käyttöön työpäivinä. Halutessasi voit kokeilla kaikkia askeleita tai valita niistä muutaman itsellesi käyttökelpoisimman.

  1. Aloita päiväsi 10 minuutin istumameditaatiolla.
  2. Nauti aamiainen kaikessa rauhassa. Kun syöt aamiaista, syö aamiaista.
  3. Kiitä itseäsi siitä, että edessä on jälleen uusi päivä.
  4. Koeta olla jakamatta aikaa erikseen “omaan aikaan” ja “työaikaan”. Kaikki käytettävissä oleva aika on omaa aikaa, kun keskityt olemassaolevaan hetkeen ja olet yhteydessä sisimpään.
  5. Kun olet matkalla töihin tai töistä kotiin, kiinnitä huomio ainoastaan luontoon ja sinua ympäröivään maailmaan. Jos olet etätöissä, käy aamun alkajaisiksi kävelyllä. Kun kävelet, kävele.
  6. Järjestä itsellesi paikka, jossa voit päivän mittaan rauhoittua, hiljentyä ja pitää taukoja. Se on paikka, missä on mahdollista keskittyä vain ja ainoastaan hengitykseen ja siten palauttaa ajatukset kyseiseen hetkeen.
  7. Valitse lounaspaikaksi joku muu paikka kuin työpöytä. Keskity lounaalla ainoastaan syömiseen. Kun syöt, syö. Käy tämän jälkeen kävelyllä.
  8. Tee teenjuonnista itsellesi rituaali kesken päivän. Tuolloin voit pitää tauon työstä ja halutessasi viedä ajatuksesi kaikkeen siihen, mitä on tarvittu teen valmistamiseen. Voit esimerkiksi ajatella maahan kasvun tuonutta sadetta, teeplantaaseja sekä teesadon poimijoita.
  9. Ennen vaativaan kokoukseen osallistumista voit visualisoida, että kanssasi on rauhallinen, tasapainoinen ja lempeä henkilö (oikea tai kuviteltu). Tämä henkilö on kokouksessa mukanasi koko ajan.
  10. Jos tunnet itsesi vihaiseksi tai ärtyneeksi, älä reagoi mihinkään heti. Keskity sen sijaan hengitykseesi; hengitä sisään ja ulos niin kauan, kunnes olet rauhoittunut.
  11. Ajattele, että esimies, kollegat ja/tai alaiset ovat liittolaisiasi. Jokaisen menestys ja onni tuo menestystä ja onnea myös sinulle.
  12. Vahvista työtovereittesi hyviä ominaisuuksia mainitsemalle heille niistä. Tällä on positiivista vaikutusta koko työympäristöön.
  13. Rentoudu ja keskity omaan itseesi ennen kuin menet kotiin. Jos teet etätöitä kotona, jätä työasiat omalle paikalleen.
  14. Kotona voit jälleen rentoutua ja vahvistaa yhteyttä itseesi. Tee vain yhtä asiaa kerrallaan ja keskity siihen täydellisesti. Kun teet kotitöitä, tee kotitöitä.

  15. Kirjoita päivän päätteeksi paperille kaikki hyvät asiat, jotka sinulle päivän mittaan tapahtuivat. Ne ovat ikäänkuin ilon siemeniä. Kun kastelet niitä kiitollisuudella, on siemenillä mahdollisuus kasvaa.

Thich Nhat Hanh

Alkuperäinen teksti: “15 Practical Ways To Find Your Zen At Work”, Jo Confino – The Huffington Post
Käännös, pienet muutokset, poistot ja lisäykset: Anu Vihonen

Rajat on vai rajaton [audioharjoitus]

Yksi keskeinen henkisen hyvinvoinnin mittari on selkeiden ja terveiden rajojen muodostuminen itsen ja muiden välille. Mikäli rajoja ei ole, toisten tunteista tulee meidän tunteitamme ja vastavuoroisesti saatamme myös ulottaa omat…

Miksi elämä opettaa

Asetan itselleni tavoitteita sekä suunnittelen ja aikataulutan tapahtumia tulevaisuuden aikajanalle. Usein nämä liittyvät työhön ja siihen, mihin haluan jatkossa keskittyä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *