Pois hälytystilasta, kohti tasapainoa

On mielenkiintoista seurata ja havainnoida minkälaisissa mielentiloissa ajatuksemme vaeltelevat. Niin minun kuin muidenkin.

Jos jatkuvasti yritämme ennustaa tulevaa ja saada väkisin aikaan haluamiamme lopputuloksia, aivomme ovat tiukasti hälytystilassa ja käytämme vain tietoisen mielen rajallista kapasiteettia. Mitä pidempään siinä olemme, sitä enemmän ajatuksemme lukkiutuvat.

Hälytystilassa ollessamme huomio saattaa siirtyä työtehtävistä uutisten seuraamiseen, WhatsAppista messengeriin, sähköposteista Facebookiin ja Facebookista LinkedIniin. 

Mitä pidempään jatkamme huomion kierrättämistä asiasta toiseen, sitä varmemmin saamme aivomme toimimaan jatkossakin hajautuneesti eikä uutta pääse syntymään. Yhteys tiedostamattoman mielen viisauteen on lukkiutunut. Olemme jumissa.

Tämänpäiväinen uutisointi on hyvä esimerkki siitä, kuinka helppoa meidän on aikaansaada hälytystila aikaiseksi. Tämä tapahtuu, jos jatkuvasti seuraamme uutisia tai näemme pelottavia skenaarioita tulevaisuudesta.

Ainakin omat aivoni täyttyvät helposti pelolla. Se nimittäin kasvaa, mihin huomio kiinnittyy.

Ensimmäinen askel mielen tasapainottamiseksi on tehdä tietoinen päätös vähentää eri medioiden seuraamista. Tämä koskee myös somea. Sen sijaan voimme ottaa tehtäväksemme yhteyden vahvistamisen sisimpään eli sieluun.

Sielussa asuu rakkaus ja pelkoa ei ole. Kun on yhteydessä sisimpään, kokemus nyt-hetkestä vahvistuu. Tällöin voi luottavaisena olla läsnä tässä ja nyt. Asiat tapahtuvat juuri oikeaan aikaan ja oikealla tavalla, sillä positiivisen vetovoiman laki alkaa toimia.

Kuinka sitten näinä aikoina saavuttaa yhteys sisimpään ja pitää pelko poissa? Omia keinojani ovat NLP-harjoitukset ja meditaatiot, joita pelon poistamiseksi teen tällä hetkellä päivittäin.

Seuraavassa pieni meditaatio aiheen tiimoilta:

Istu tuolilla tai muulla alustalla, selkä suorana. Voit pitää silmiä auki tai kiinni. Hengitä syvää palleahengitystä. Kun hengität sisään, vatsa nousee. Kun hengität ulos, vatsa laskee. Tee tätä riittävän pitkään, jotta keho rentoutuu.

Kun keho rentoutuu, myös mieli rauhoittuu – ja voit olla läsnä. Havainnoi missä kohtaa nyt-hetkesi sijaitsee. Vahvista kokemusta tästä hetkestä ja siirrä se sisällesi tai ympärillesi, jos tämä tuntuu sopivalta. Suurenna nyt-hetkeä, jolloin menneisyys ja tulevaisuus menettävät merkitystään.

On vain tämä hetki. Hengitä muutaman kerran syvään ja lopeta harjoitus.

Vaikka emme voi vaikuttaa meitä ympäröivään maailmaan ja siellä tapahtuviin asioihin, voimme aina vaikuttaa ajatteluumme ja saada se tasapainoon.

Voi hyvin, olet tärkeä!

Ajatusten innoittajana “Yliluonnolliseksi – Tavallisesta tallaajasta ihmeidentekijäksi, Joe Dispenza”

Ajatuksia maailmankuvista

Yksi tärkeimmistä asioista NLP-koulutuksissa on se, että kaikkien maailmankuvat ovat totta ja muita arvostetaan koko ajan. Ei ole oikeaa eikä väärää, on vain hyväksyvää läsnäoloa.

“Haluan, että joku pitää minusta huolta.”

Nuorena aikuisena olin töissä ripeä, kannoin vastuuta ja tein paljon töitä. Jostain kumman syystä perjantai-iltaisin sain kauhean migreenin, oksensin ja nukuin puolet viikonlopusta. Myöhemmin olen ymmärtänyt tämän olleen kehoni reagointi…

NLP ja telakoituneen molekyylin arvoitus

Keho vaikuttaa mieleen ja mieli vaikuttaa kehoon. Voit vaikkapa kokeilla asentoa, jossa seisot hieman kumarassa, hartiat lytyssä ja katsot kohti lattiaa. Ole siinä jonkin aikaa ja huomaa, millainen on olotilasi.…