Tunteiden hallinta – Kuinka kirkastaa ajatukset?

Mitä on tunteiden hallinta? Onko tunteita mahdollista säädellä tässä yhä monimutkaisemmaksi muuttuvassa maailmassa?

Vuosituhannen vaihteessa en osannut vastata näihin kysymyksiin. Tuolloin työsähköpostiini saattoi tulla päivässä useita kymmeniä viestejä, jotka kaikki vaativat toimenpiteitä. Aloin tuolloin ensimmäistä kertaa kokea sen, kuinka työt eivät enää jääneetkään työpaikalle, vaan ne jatkuivat vielä kotonakin.

Aika moni kokee näinä aikoina riittämättömyyttä töissä. Informaatiota tulee joka puolelta ja samanaikaisesti työ ja vapaa-aika sekoittuvat helposti keskenään.

Tunteiden hallinta on toimintaa

Hälytystilasta kohti tasapainoa

On mielenkiintoista seurata ja havainnoida minkälaisissa mielentiloissa ajatuksemme vaeltelevat. Niin minun kuin muidenkin. Jos jatkuvasti yritämme ennustaa tulevaa ja saada väkisin aikaan haluamiamme lopputuloksia, aivomme ovat tiukasti hälytystilassa ja käytämme vain tietoisen mielen rajallista kapasiteettia. Mitä pidempään siinä olemme, sitä enemmän ajatuksemme lukkiutuvat.

Hälytystilassa ollessamme huomio saattaa siirtyä työtehtävistä uutisten seuraamiseen, WhatsAppista Messengeriin, sähköposteista Facebookiin ja Facebookista LinkedIniin.

Mitä pidempään jatkamme huomion kierrättämistä asiasta toiseen, sitä varmemmin saamme aivomme toimimaan jatkossakin hajautuneesti eikä uutta pääse syntymään. Yhteys tiedostamattoman mielen viisauteen on lukkiutunut. Olemme jumissa.

Tämänpäiväinen uutisointi on hyvä esimerkki siitä, kuinka helppoa meidän on saada hälytystila aikaiseksi. Näin nimittäin tapahtuu, jos jatkuvasti seuraamme uutisia tai näemme pelottavia skenaarioita tulevaisuudesta. Ainakin omat aivoni täyttyvät helposti pelolla. Se nimittäin kasvaa, mihin huomio kiinnittyy.

Se kasvaa, mihin huomio kiinnittyy.

Mihin voin itse vaikuttaa?

Vaikka emme suoraan pysty ”hallitsemaan elämää”, pystymme kuitenkin aina vaikuttamaan omiin ajatuksiimme ja luomaan itsellemme oman hyvän tilan. Kun mieleen tulee erilaisia pelkoja tai stressiä, on meillä aina keinot tuoda läsnäolo oman itsen äärelle. Kukin tekee tämän omalla ainutlaatuisella tavallaan. Yksi keino lisätä tasapainoa on esimerkiksi tarkastella omaa elämää ego ja sielu -ajattelun kautta.

NLP:ssä pyrimme aina palauttamaan fokuksemme oman itsen äärelle ja niihin asioihin, joihin voimme vaikuttaa. Luulin aikaisemmin, että muiden ihmisten tarpeet tulevat ennen omaa hyvinvointiani. Kaikki muuttui, kun oivalsin oman hyvinvointini olevan kaikista tärkein asia. Kun itse voin hyvin, voivat myös ihmiset ympärilläni hyvin. Tämän myötä voin olla oma itseni – ja minulla on lupa ajatella omaa hyvinvointiani ennen muita.

Moni valmennuksissani ollut on sanonut, että ajoittain ikään kuin kadottaa sisäisen rauhan elämästään. Se on juuri sitä, että unohdamme pysähtyä oman itsemme äärelle. Metaforana voisimme ajatella tämän tarkoittavan sitä, että aivan kuin lentokoneissa, on happinaamari laitettava ensin itselle ja sitten vasta lapselle. Pystymme pyyteettömästi toimimaan ja olemaan avuksi vain silloin, kun itse voimme hyvin.

Tunteiden hallinta & Kolmenlaisia asioita mielessä

Seuraavassa on yksinkertainen kuvaus kolmenlaisista asioista mielessämme.

Tunteiden hallinta - Kuinka kirkastaa ajatukset? Vaikuttamiskehä.

En voi vaikuttaa, enkä päättää

Täällä ovat ne asiat, joihin emme voi suoranaisesti vaikuttaa. Tällaisia ovat esimerkiksi vallitsevat maailmantilanteet. Jos esimerkiksi seuraamme paljon uutisia, jotka käsittelevät meitä ahdistavia aiheita, sitä negatiivisemmaksi ja pelokkaammaksi saatamme tulla.

Voin vaikuttaa, mutten päättää

Emme esimerkiksi kaikki pysty suoraan vaikuttamaan uusiin ympäristölakeihin, vaan voimme kuitenkin omilla valinnoilla ja teoilla edistää asiaa. Tämä tapahtuu esimerkiksi ostamalla lähituottajien ruokaa tai kuluttamalla vähemmän haitallista muovia.

Voin vaikuttaa ja päättää

Nämä ovat niitä asioita, joihin tunnemme pystyvämme vaikuttamaan. Tähän sisältyy oma ajattelumme, asenteemme ja toimintamme. Juuri tähän kohtaan meidän olisi hyvä fokusoida.

Tunne elämänhallinnasta

On siis tärkeää tuoda fokus säännöllisesti niiden asioiden äärelle, joihin voimme vaikuttaa ja joista voimme päättää. Jos tunnemme olomme ahdistuneeksi tai negatiiviseksi, on ajattelu todennäköisesti jollakin tasolla sellaisissa asioissa, joihin emme voi vaikuttaa. Silloin on erityisen tärkeää keskittää kaikki energia takaisi omaan itseen, eli siihen mihin voin itse vaikuttaa. Tämä synnyttää tunteen elämänhallinnasta.

Kysy itseltäsi, Mihin kaikkiin asioihin pystyn elämässäni juuri nyt vaikuttamaan?

Mitä yksinkertaisempia ja arkisempia asioita alat havaitsemaan, sitä nopeammin hyvä olo alkaa lisääntyä. Tunteiden hallinta on mahdollista, kun tunnemme pystyvämme vaikuttamaan omaan elämään.


Haluaisitko saada ohjausta siihen, kuinka voit tehdä elämässäsi muutoksia, edistää uraasi ja samanaikaisesti säilyttää tasapaino?